Renungan | Malaikat Saja Takut, Bagaimana kita Tidak?

ALLAH SWT berfirman:

“Sehingga apabila telah dihilangkan rasa takut dari hati mereka (malaikat), mereka berkata: apakah yang telah difirmankan oleh Tuhanmu?, mereka menjawab: perkataan yang benar, dan Dialah yang maha tinggi lagi maha besar” (QS. Saba’, 23).

Diriwayatkan dalam kitab shohehnya Imam Bukhori, dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Apabila Allah menetapkan suatu perintah diatas langit, para malaikat mengibas ngibaskan sayapnya, kerana patuh akan firmanNya, seolah-olah firman yang didengarnya itu bagaikan gemrincing rantai besi (yang ditarik) di atas batu rata, hal ini memekakkan mereka (sehingga jatuh pengsan kerana ketakutan), “sehingga apabila telah dihilangkan rasa takut dari hati-hati mereka, mereka berkata: “apakah yang telah difirmankan oleh tuhanmu?” mereka menjawab: ” (perkataan) yang benar, dan Dialah yang maha tinggi lagi maha besar”, ketika itulah (syaitan syaitan) pencuri berita mendengarnya, pencuri berita itu sebahagian diatas sebahagian yang lain – Sufyan bin Uyainah, menggambarkan dengan telapak tangannya, dengan direnggangkan dan dibuka jari jemarinya – ketika mereka (penyadap berita) mendengar berita itu, disampaikanlah kepada yang ada dibawahnya, dan seterusnya, sampai ke tukang sihir dan tukang ramal, tapi kadang-kadang syaitan pencuri berita itu terkena syihab (meteor) sebelum sempat menyampaikan berita itu, dan kadang-kadang sudah sempat menyampaikan berita sebelum terkena syihab, kemudian dengan satu kalimat yang didengarnya itulah tukang sihir dan tukang ramal itu melakukan seratus macam kebohongan, mereka mendatangi tukang sihir dan tukang ramal seraya berkata: bukankah ia telah memberi tahu kita bahawa pada hari anu akan terjadi anu (dan itu terjadi benar), sehingga ia dipercayai dengan sebab kalimat yang didengarnya dari langit”.

An – Nawwas bin Sam’an r.a. menuturkan bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda:

“Apabila Allah s.w.t. hendak mewahyukan perintahnya, maka Dia firmankan wahyu tersebut, dan langit-langit bergetar dengan kerasnya kerana takut kepada Allah s.w.t., dan ketika para malaikat mendengar firman tersebut mereka pengsan dan bersujud, dan diantara mereka yang pertama kali bangun adalah Jibril, maka Allah sampaikan wahyu yang Ia kehendakiNya kepadanya, kemudian Jibril melalui para malaikat, setiap ia melalui langit maka para penghuninya bertanya kepadanya: “apa yang telah Allah firmankan kepadamu?”, Jibril menjawab: “Dia firmankan yang benar, dan Dialah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar, dan seluruh malaikat yang ia lalui bertanya kepadanya seperti pertanyaan pertama, demikianlah sehingga Jibril menyampaikan wahyu tersebut sesuai dengan yang telah diperintahkan oleh Allah s.w.t. kepadanya.”

Hadits tersebut memberikan gambaran yang sangat jelas kepada kita betapa malaikat mengetahui betul posisi nya sebagai makhluk, hingga mereka begitu takut dan taat kepada ALLAH SWT. Malaikat adalah makhluk yang selalu kita identikkan dengan kesempurnaan, kekuatan, keperkasaan, dan segala kemampuan yang membuat kita terkadang takut. jika mereka saja begitu takut dan taat kepada ALLAH, bagaimana dengan kita?

sedikit renungan, semoga bermanfaat..

 

note:

gambar hanyalah ilustrasi dan tidak menunjukkan wujud sebenarnya dari malaikat. Cukuplah ALLAH yang mengetahuinya. Sungguh yang goib itu adalah kekuasaan ALLAH, maka cukuplah kita mempelajari  semua yang telah ALLAH sampaikan kepada Rasulullah saw dan tidak memaksakan ilmu (pengetahuan) yang tidak bisa dijangkau pikiran manusia.

11 comments on “Renungan | Malaikat Saja Takut, Bagaimana kita Tidak?

  1. seharusnya kita juga takut kepadaNya..dan hanya paling takut kepadaNya
    salam kenal. postingan-postingannya bagus sekali🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s