Nasehat Cinta

Nasehat Cinta.

Diriwayatkan oleh Imam Bukhori dan Muslim dari Anas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Ada tiga perkara, barang siapa terdapat di dalam dirinya ketiga perkara itu, maka ia pasti mendapatkan manisnya iman, iaitu: Allah dan RasulNya lebih ia cintai dari pada yang lain, mencintai seseorang tiada lain hanya kerana Allah, benci (tidak mahu kembali) kepada kekafiran setelah ia diselamatkan oleh Allah darinya, sebagaimana ia benci kalau dicampakkan kedalam api”.

 

Evaluasi:

– Kadang kita menunda waktu sholat untuk mengerjakan tugas atau sekedar untuk ngobrol dengan teman. Apakah kita masih layak dikatakan beriman?

– Kadang kita pura2 peduli pada seseorang karena ada maksud duniawi dibalik itu. Apakah kita masih layak dikatakan beriman?

– Kadang kita memilih untuk kembali melakukan perbuatan yang dibenci ALLAH padahal kita pernah bertaubat dari padanya. Apakah kita masih layak dikatakan beriman?

 

Betapa cinta ALLAH tak terbatas untuk semua makhluknya, hanya saja kebanyakan dari kita lebih memilih membatasi diri kita dari cintaNya.
https://anangnurcahyo.wordpress.com

7 comments on “Nasehat Cinta

  1. dan cintailah diri kita sendiri….jgn di siasiakan cinya-Nya, untuk kita hidup yang bermanfa.at d dunia n d akhirat nanti..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s